Google AMP en Facebook Instant Articles: de stand van zaken

Als je het afgelopen jaar Google hebt gebruikt op je mobiel, kan het je niet ontgaan zijn: opvallende visuele nieuwsblokjes in de zoekresultaten met de afkorting AMP (niet te verwarren met ANP).

Wat is Google AMP?
AMP, oftewel Google Accelerated Mobile Pages zijn een webstandaard van Google die het laden van mobiele webpagina’s extreem versnelt. Aangezien steeds meer web traffic via mobile devices gaat, introduceerde Google de webstandaard ruim twee jaar geleden. Afgelopen najaar werd AMP ook in Nederland uitgerold. Google AMP bestaat uit 3 onderdelen: AMP HTML, AMP JS & AMP Cache. De HTML bevat een set van vooraf gedefinieerde tags en AMP JS zorgt ervoor dat alle externe javascript asynchroon wordt ingeladen waardoor de pagina sneller laadt. Bovendien wordt de “kern” (content) van de pagina eerst geladen voordat de zwaardere inhoud (plaatjes etc) wordt geladen. AMP Cache is optioneel, maar zorgt ervoor dat pagina’s door Google worden bewaard waardoor ze sneller beschikbaar zijn voor gebruikers.

Wat is het voordeel van Google AMP voor mijn organisatie?
Met de integratie van AMP op je website maak je een aantal concessies met betrekking tot de opmaak en opbouw van de pagina’s, maar zorg je er wel voor dat webpagina’s tot 10 keer sneller laden; ze zijn bedoeld om (rich) content op webpagina’s supersnel te laden. Dit komt de gebruikerservaring op een smartphone natuurlijk ten goede. Het grootste voordeel is dat je content hoog en visueel -met een afbeelding- in de Google zoekresultaten terecht komt.

Is Google AMP ook geschikt voor mij?
AMP is specifiek bedoeld voor tekstuele content zoals nieuwsberichten, blogs en andere soort artikelen. Als je eens in de twee maanden een blog plaatst, is AMP dus veel minder interessant dan als je dagelijks nieuwe content schrijft. Voor (online) uitgevers en media is AMP ons inziens daarom zelfs verplichte kost. Maar ook voor bedrijven die actief bezig zijn met contentmarketing en snel wisselende content, zoals reisorganisaties, is de technologie interessant. Inmiddels zijn er plugins voor WordPress en modules voor Drupal waarmee je AMP-ondersteuning toevoegt aan het CMS. 

Facebook Instant Articles
Het AMP project van Google is vergelijkbaar met Facebook Instant Articles. Een Instant Article is een HTML5-document geoptimaliseerd voor snelle mobiele prestaties, met rijke storytelling-mogelijkheden, branded content en aangepaste visuele weergave. Een Instant article staat niet gelijk aan een traditioneel Facebook-bericht: het is een apart instrument, bedoeld om het artikel te verbeteren wanneer iemand het deelt op Facebook. Om je content geschikt te maken voor Facebook Instant Articles moet je de templates van je website aan Facebook koppelen. 

Wilt je meer weten over Google AMP en/of Facebook Instant Articles? Neem dan contact met ons op.

Meer informatie over Google AMP: https://googleblog.blogspot.nl/2015/10/introducing-accelerated-mobile-pages.html
Meer over Facebook Instant Articles: https://instantarticles.fb.com/