Google’s manier van indexeren staat op het punt om drastisch te veranderen

Mobile First geldt binnenkort ook bij zoekgigant

Google kondigde onlangs een experiment aan dat de manier van indexeren voor eens en voor altijd zou veranderen. De zoekgigant startte namelijk een test om “mobile first” te implementeren in haar SERP (search engine result page). Sinds vorig jaar krijgen websites die “mobile ready” zijn al voorrang van het bedrijf uit Mountain View, maar deze nieuwe stap is nog drastischer.

Een kleine opfrisbeurt over hoe Google werkt: Google’s bots struinen (‘crawlen’) het wereldwijde web af, en analyseren 60 triljoen webpagina’s en de links op deze pagina’s. Vervolgens categoriseert Google ze in een oneindige ‘inhoudsopgave’ gebaseerd op honderden verschillende factoren. Deze index, gecombineerd met een serie van zogenaamde algoritmes, leidt ertoe dat Google relevante zoekresultaten kan presenteren: je weet wel, die pagina met blauwe linkjes als je een zoekopdracht hebt ingevoerd via een zoekbox of browserbalk.

Met de nieuwe update zal Google de indexatie en positie meer dan ooit laten afhangen van mobiele content. Eerder werd gezegd dat Google een eigen index zou maken voor mobiel, maar Google ziet daar vanaf: ze gaan één en dezelfde index gebruiken voor desktop en mobiel, maar laten mobiele content nóg zwaarder wegen in de SEO- en indexatiefactoren.

Google’s boodschap is luid en duidelijk: mobile first = now!

“Hoewel onze zoekindex een enkele index blijft van websites en apps, zullen onze algoritmes uiteindelijk voornamelijk de inhoud van mobiele websites gebruiken om pagina’s te rangschikken om gestructureerde data te begrijpen en om fragmenten van die pagina’s te tonen in onze resultaten”, schrijft Google’s product manager Doantam Phan.

Deze wijziging heeft heel veel gevolgen, maar het belangrijkste effect is dat sites die niet beschikken over een functionele mobiele versie verder en sneller omlaag zakken in de zoekresultaten. Heb je nu dus nog steeds geen site die fatsoenlijk werkt op mobiel, dan moet je wel heel rap worden.

Het is een drastische en grote verandering om volledig door te voeren en zal daardoor “enige tijd duren”, aldus Phan. Voor gebruikers zullen de mobiele zoekresultaten uiteindelijk een stuk beter zijn. Dat is erg goed nieuws voor de gebruikers, omdat de meerderheid van de Google-zoekopdrachten inmiddels worden uitgevoerd op mobiele apparaten. Dit is dan ook de drijvende kracht achter Google’s experiment. Het basisprincipe in alles wat Google doet is “User first”. Op hun website openen ze met de volgende tekst: “1: Richt u op de gebruiker en de rest volgt vanzelf. Voor ons staat een optimale gebruikservaring altijd voorop. Of we nu een nieuwe internetbrowser ontwerpen of aanpassingen maken aan de startpagina, de gebruiker komt altijd op de eerste plaats, niet onze bedrijfsdoelen.” Het is daarom niet zo vreemd dat in de huidige tijd, waarin mobiel het veruit wint van de desktop, Google ‘mobile first’ plaatst.

Hoewel Google op dit moment de aanpassingen enkel aan het testen is, geeft Google een aantal suggesties voor degenen die ervoor willen zorgen dat hun website volledig klaar is voor de verandering. Deze suggesties zijn terug te lezen in het Google’s Webmaster blog. 

Swigle adviseert u graag! Wij kunnen uw bestaande site responsive maken of u desgewenst helpen bij de bouw van een nieuwe site die voldoet aan Google’s mobiele criteria.